Sunday 6 October 2013

Saya Buntu


Betul kata akak, manusia tak boleh ditegur lembut, sebab mereka dah besar panjang, boleh fikir sendiri. Lainlah kalau mereka adalah anak-anak kecil  yang memerlukan perhatian sepanjang masa. Saya dah selalu berlembut dengan mereka, tapi tiada mereka mendengar. Mereka fikir mereka pandai, mereka fikir mereka tahu apa yang terbaik untuk mereka. Sia-sia saja akak, saya bukannya ceritakan tentang rahsia alam, tetapi tentang perbuatan mereka yang salah, tidak beretika, bermusuhan, perosak alam dan macam macam lagi.

Kalau yang ini pun mereka enggan, apatah lagi jikalau saya memberitakan mereka tentang segalanya yang saya tahu, yang mereka tak tahu? Apa yang saya patut buat akak? Saya buntu, sehinggakan kesabaran saya tercabar, lalu mereka dimarahi saya. Mereka kelihatan takut. Seperti anak mata si kucing yang membesar dek kerana kegelapan. Lalu mereka mengatakan saya gila dan saya dijauhi mereka.

Tapi akak, antara mereka ada yang mengerti, yang memahami perasaanku walaupun mereka tidak mengerti apakah perkabaranku. Setelah itu, saya menjadi lemah, saya terus berputus asa. Saya tak pasti apa yang harus saya lakukan seterusnya…

No comments:

Post a Comment