Sunday 29 September 2013

Game Over

Macam main game online, start dengan kosong, armor tak ada, equipment semua tak ada.. Mula-mula semangat, nak achieve macam-macam. Tapi bila semua dah achieve apa nak buat lagi? Bosan pula main game. Kalau pun tak dapat achieve, berulang-ulang kali main game tapi tak menang, ataupun tak kuat, lama-lama give up. Dan game tu terbiar, lama-lama makin kurang orang main sampai satu tahap pemilik game tu tutup server.

Macam tu lah juga hidup aku. Aku berjalan dipasar malam, sangat bising.. Aku jalan-jalan kalau pun aku buat bising, tak siapa yang peduli. Apatah lagi kalau aku hanya diam. Gembirannya mereka, Kalau aku gembira macam mereka kan best. Tak adalah sedih sangat.Lagipun dulu aku juga macam mereka, gembira yang tak pernah risau. Ahhh..buat apa nak sedih-sedih, enjoy je,kawan ada semua ada. Tapi bila aku cuba kembali nak jadi macam mereka, tak menjadi. Sedaya upanya aku cuba,tetap tak menjadi.

Kalau dulu, aku boleh suka-suka sound orang, sekarang aku tak mampu bersuara pun. Terutamanya lelaki. Kalau aku cakap, belum tentu orang akan dengan sebab aku rasa aku dah cakap tapi mereka tak dengar pun, mungkin terlalu perlahan. Dulu aku berani, cita-cita aku nak jadi penyanyi, pelakon. Tapi sekarang lain. Kalau boleh aku tak nak ada orang pun kenal aku. Walaupun aku teringin menghiburkan hati, tapi kalau ada orang ajak bukannya aku nak pergi.

Ahhh..semua tak kena. Pernah juga aku bertanya pada kawan-kawan masa kami lepak kat pantai, aku termenung dan aku tanya, "Sebenarnya apa tujuan kita hidup kat dunia ni?" Macam-macam reaksi ada. Ada yang fikir aku saja-saja tanya, ada yang gelak katanya aku melawak. Seorang jawab, sebab Allah suruh kita sembah dia. Ada yang jawab sebab nak makan, nak buat baby, dan macam-macam lagi (mengarut je dorang tau). Ada pula yang membebel, "buat apa susah-susah fikir? dah hidup chill lah, enjoy macam-macam boleh buat. Ni duk fikir yang bukan-bukan,lepas tu mula lah sedih la apalah".

Hati aku pula balas, hai kalaulah semua orang dalam dunia ni macam dia nak enjoy saja habis lah.

Tapi sampai bila nak game over ni? Macam-macam game yang kita sendiri tambah sebab taknak bagi bosan kan? Aku pun hairan kenapa ramai orang gembira dengan cara tu? Mereka tak pernah fikir ke apa yang aku fikir? Ataupun dorang ignore semuanya?

But how are you going to stop? Kalau pun orang tu cuba sekali merokok pun susah nak berhenti apatah lagi kalau aku fikirkan semua ni? Macam ada orang jumpa aku, dia cakap dia ada nak bagitahu sesuatu, tapi dia stop dia cakap tak apalah tak penting. Takkan aku nak let go? Mesti aku tanya, apa dia. Walaupun dia taknak bagitau, mesti aku tetap nak tahu apa yang dia nak bagitau. Macam tu juga apa yang aku rasa tentang kehidupan. Tuhan bagitau macam-macam dalam kitab. Tapi orang tak nak fikir, orang cuma ambil apa yang dia nampak saja.

Bukankah tuhan ciptakan akal untuk kita berfikir? Hurm, aku rasa sendiri, tapi aku mampu tersenyum walaupun dengan air mata. Biarlah kau gembira, sebab kalau tak ada orang-orang yang bersedih macam aku ni, tak stabil pula dunia kan ;)

Game Over! Nyawa habis dah :P

3 comments:

  1. Macam game mario, main-main tak habis lagi dah mati..lepas tu hidup lagi...sebab tak menang...mati lagi, hidup lagi...dah kalau menang, buat apa nak main lagi....haha..kalau mati je selalu, gerak sikit mati, sikit-sikit mati...give up jugak..silap2 cd playstation tu habis dipatahkan..hahaha

    ReplyDelete
  2. Selalu bila main game ni, bila tersekat disatu2 level tu. mula la nak carik cheat code.. kemudian dapat lepas level yg tersekat tu.. bila da selalu guna cheat code ni.. lama2 game pon jadi mudah dan automatik jadi bosan.. mula nak carik game lain.. :-P

    ReplyDelete
  3. Cheat code tu macam trick2, rahsia-rahsia untuk control game....macam dunia ni juga..ada cheat code tersendiri :)

    ReplyDelete